Soms heeft je gesprekspartner eerder een luisterend oor en empathie nodig dan een rationele oplossing voor een probleem. Wil dat zeggen dat we ‘het probleem’ niet moeten aanpakken of oplossen? Neen, natuurlijk niet. Het betekent dat we ons eerst als mens gehoord willen voelen, voor we open staan voor een suggestie.

Mensen vragen niet altijd meteen om jouw oplossing. Het is vaak wijzer om je eerst oprecht in te spannen om iemand helemaal te begrijpen. Vraag door bij je gesprekspartner. Vat zijn of haar boodschap samen om te checken of je het goed begrepen hebt. Toon daarna je oprechte begrip, spreek dat uit. Als je het nog niet helemaal begrijpt, stel je nog vragen tot het helemaal duidelijk is. Die oprechte inspanning vergeten we als we te snel een rationele oplossing aanbieden. Daardoor dwing je de ander bijna om die emotie uit te vergroten. Omdat je het niet door hebt.

In een communicatieopleiding krijg je inzichten over hoe je overkomt en oefen je op moeilijke situaties om ze onder de knie te krijgen. Na de simulaties ben je klaar om zulke gesprekken te voeren in je dagelijkse leven.